– Bøtelegg kjendiser som undergraver norsk spillpolitikk

Generalsekretær Jan Elverum (Foto: Christian Wangberg)

 

–  Norsk spillpolitikk handler først og fremst om å beskytte mennesker, skriver Jan Elverum, generalsekretær i Blå Kors. 

Det har falt Michel Sterk i Folkeautomaten tungt for brystet at ikke alle setter pris på utenlandske spillselskaper. I Dagbladet 01.02 går han til angrep på Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen og Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis. De foreslår strengere reaksjoner når norske kjendiser og PR-byråer medvirker til ulovlig markedsføring. Som representant for en bransje som teppebomber norske tv-kanaler med ulovlige pengespillreklamer er det lett forståelig at Sterk ikke ønsker at lovbrudd skal få konsekvenser.

I Blå Kors har vi stor forståelse for Trettebergstuen og Gerhardsens anliggende. På våre behandlingsklinikker møter vi ofrene for Folkeautomaten og de andre utenlandske pengespillselskapenes virksomhet. De kommer til oss som pasienter for å få hjelp for sin avhengighet, ofte etter tap av flere hundre tusen kroner. Til tross for store tap makter de ikke å stoppe spillet. Mange av de spilleavhengige kan også fortelle om aggressive spillselskaper som gjør alt for å lokke dem tilbake til nettcasinoet – slik at de kan tape mer.

Det er ikke bare den spilleavhengige som rammes. Ektefeller trenger ofte hjelp etter oppdagelsen av at familien er ruinert. Mange blir langvarig sykemeldte. I tillegg rammes mange barn fordi foreldrene ikke lenger har råd til å betale for aktivitetene deres eller ta dem med på ferie. Norsk spillpolitikk handler først og fremst om å beskytte mennesker. Det lå til grunn da regjeringen sa et klart nei til å gi utenlandske selskap lisens til å drive pengespill i Norge.

De siste årene har vi sett en massiv vekst i den ulovlige markedsføringen fra de utenlandske selskapene i Norge. Pengespillbransjen er blant de aller største kjøperne av reklame i Norge. I løpet av de fire siste årene har kjøp av TV-reklame for utenlandske pengespill blitt doblet, og beregninger fra Lotteritilsynet viser at de i 2016 brukte 634 millioner kroner. Daglig sendes mer enn 1500 reklamesnutter på norske skjermer.

 I fjor valgte Sandra Lyng Haugen å avslutte samarbeidet med Folkeautomaten fordi hun ikke ønsket å bidra til at noen ble spilleavhengige. Nå har Sterks selskap signert Ari Behn i hennes sted. Vi kan ikke fortsette å ha det slik at norske kjendiser og PR-byråer bidrar til å undergrave norsk pengespillpolitikk av omsorg for egen lommebok.

Se til Finland: Dersom noen der inngår kontrakter med selskap som ikke har lov til å tilby pengespill i landet, risikerer de bøter på opptil 8-900 000 kroner. Innfører norske myndigheter et slikt bøtenivå, vil det trolig sette en stopper for mye av den uønskede reklamen vi nå har i Norge.

Jan Elverum
Generalsekretær i Blå Kors.

En forkortet versjon av dette innlegget er også publisert i Dagbladet i dag.