Derfor bør du ta en hvit måned

Har du gode nyttårsforsetter?

 

2018 er godt i gang og mange har som nyttårsforsett å ha en hvit måned. Etter en juleferie med mye mat og drikke, er det ikke uvanlig å ha nyttårsforsetter, som innebærer å kutte ut alt det usunne i januar. Dette gjelder også alkohol.

Mange kjenner seg igjen i ønske om å starte det nye året med sunnere vaner. Treningsentrene flommer over av treningsivrige mennesker i alle aldre. Men dessverre så forsvinner en del av nyttårsforsettene etter kort tid.

Forskning viser at det å velge en hvit måned er en veldig gode ide. En studie fra Storbritannia konkluderer blant annet med at en måned med pause fra alkohol kan gi store helsemessige gevinster. Det hele startet med et lite eksperiment for en gruppe på 10 personer som avsto fra å drikke alkohol. Og resultatene kom raskt.

Deltakerne hadde både gått ned i vekt og fått et redusert kolesterolnivå i løpet av en måneden. Det synes forskerne var såpass interessant, at de bestemte seg for å utvide eksperimentet til over 100 deltakere, som alle var friske menn og kvinner i 40 åra. Men felles for dem, var at de før eksperimentet startet hadde drukket mer alkohol enn anbefalingene til helsemyndighetene i Storbritannia. Og på samme som som første eksperimentet, ble resultatene akkurat like. Etter fire uker hadde omtrent alle opplevd vekttap, redusert kolesterolnivå og reduksjon av leverskader.

– Dersom det fantes et medisinsk preparat som kunne redusere blodtrykk og forbedre kolestrolnivået og insulinresistansen på samme måte, ville dette vært et preparat vært milliarder (av kroner), sier professor Kevin Moore ifølge den britiske avisen The Telegraph.

Livet består av mange hverdager. Noen vil si at mange hverdager er kjedelige. Vi drømmer om de røde dagene i almanakken – de som gir oss fri. Fri til å nyte stillheten, livet, hverandre – livets glade sider. Vi drømmer om gode dager med blå himmel og lys og varme. Vi lengter etter dager uten stress, uten press, uten ubehageligheter, uten…

Hvordan kan jeg ta kontroll over min hverdag? Hva styrer livet mitt? Har alkoholen noen innflytelse på mitt liv, min hverdag? Trenger du en drink for å slappe av? Er alkohol blitt en forutsetning for kos og hygge sammen med venner?

Hva kan være fordelaktig med å prøve noen hvite dager?

  • Du vil kunne oppnå en dypere innsikt om ditt eget forhold til alkohol.
  • Kanskje vil du kjenne på en form for økt frihet?
  • Du får en sjanse til å lære noe nytt om ditt forhold til din familie og dine venner.
  • Kanskje blir du mer til stede for dem som står deg nær?

Og ikke minst, du kan få sjansen til å oppleve hvordan det er å kjøre hjem fra festen – og å være i god form dagen etter.

I tillegg foreslår AV OG TIL disse seks gode grunnene for å ta en «hvit måned»:

Start året med gode vaner
Ved og ikke drikke en måned får man et mer bevisst forhold til egen alkoholbruk. Man blir kanskje tvunget til å stoppe opp og tenke gjennom hvorfor man alltid tar seg det glasset eller fem om fredagskvelden.

Bedre immunforsvar
Immunforsvaret ditt svekkes av å drikke alkohol. Forskning viser at kroppen er mer utsatt for sykdom et helt døgn etter alkoholinntak.

Trening
Mange har mer trening som nyttårsforsett. Hvis du er en av dem er det spesielt lurt å tenke gjennnom alkoholvanene. Dehydrering, dårligere balanse og koordinasjon, svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne og høyere hvilepuls er noen av alkoholens negative effekter som kan sitte i selv om alkoholen er ute av kroppen.

Vektnedgang
Det er vanlig å kunne spore en viss vektnedgang hos mennesker som gjennomfører hvit måned. Dette forutsetter selvsagt at man ikke bytter ut alkoholen med snacks eller godteri.

Her er noen eksempler på hvor stor treningsinnsats en gjennomsnittsperson må bruke for å forbrenne alkohol:

  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sixpack med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 Margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur

Bedre søvn
Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol gir bedre søvn. Hvor mange av oss har ikke hørt utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden.»Og ja, når du drikker så kan du kjenne på døsigheten, og innsovningen kommer kanskje raskere. Men alkohol kan virke motsatt inn på selve søvnkvaliteten.

Bedre økonomi
Alkohol er dyrt. Dersom man kutter ned vil man kunne spare penger som man kan bruke på andre ting. Om man regner forbruket i vinflasker kan man regne med at nordmenn årlig bruker 8844 kroner i året på alkohol (66 flasker x 134 kroner = 8844 kroner).

Tar du utfordringen?

Comments are closed.