– Oljefondet har et alkoholproblem

Det amerikanske øl-merket Budweiser er tydelig på plass i bybildet i Ugandas hovedstad, Kampala. (Foto: FORUT)

Fire norske organisasjoner stiller den norske regjeringen til veggs i Uganda i en ny kampanje. De mener man ikke når FNs bærekraftsmål ved å fortsette å investere i alkoholindustrien, som utgjør en direkte trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i Sør.

I dag lanserer FORUT, Blå Kors, Juvente og IOGT en kampanje om Oljefondets investeringer på 90 milliarder kroner i alkoholindustrien. Organisasjonene har bokstavelig talt stilt statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen til veggs ved å male dem på vegger der hvor politikken deres rammer.

Organisasjonene mener det er helt feil at Norge investerer i alkoholindustrien, som utnytter svake politiske systemer og driver aggressiv markedsføring for å hente ut stor profitt i utviklingsland. Tre millioner dødsfall årlig skyldes alkoholbruk, ifølge WHO.

– Vi forventer at investeringene i de multinasjonale alkoholselskapene kommer under lupen når et nytt utvalg nedsatt av regjeringen nå skal vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet. Alkohol er et utviklingshinder og rammer både brukeren selv, uskyldige tredjeparter og samfunnet, sier prosjektleder for kampanjen «Oljefondets alkoholproblem», Nils Johan Svalastog Garnes.

Ny rapport: Alkohol en trussel
Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo, SERAF, har skrevet en rapport om global helse og alkohol som også lanseres i dag. Den er utarbeidet av professor Thomas Clausen. Rapporten viser at alkohol fører til en større problembyrde i grupper med flere utfordringer, og at det er mer skade per liter i lavere sosioøkonomiske grupper som følge av alkohol, selv med samme eller lavere forbruksnivå.
Konklusjonen er at alkohol utgjør en trussel for å nå FNs bærekraftsmål og at reduksjon av alkoholbruk er helt nødvendig for å skulle nå delmålene 3.4 og 3.5.

Erna Solberg på veggen i Kampala: “Når du drikker mere, tjener jeg mere!” (Foto: FORUT)

«Utstilling i norsk dobbeltmoral»
Rapporten er bakteppet for kampanjen som er utarbeidet i samarbeid med byrået Brunch og støttet av Norad. Veggmaleriene i Uganda, som kalles en «utstilling i norsk dobbeltmoral», skal få folk i Norge til å bli oppmerksomme på sammenhengen mellom alkohol og utvikling.

– Det er en motsetning at norske myndigheter er opptatt av sosial og økonomisk utvikling, likestilling, global helse og barns rettigheter samtidig som Oljefondet investerer i den internasjonale alkoholindustrien som direkte motarbeider dette. Vi trenger en mer samstemt norsk politikk for utvikling, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i bistandsorganisasjonen FORUT.

Nylig ble det kjent at Oljefondet selger aksjene sine i cannabis-industrien og at Norges største pensjonsselskap, KLP, trekker seg ut av alkoholindustrien. Nå skal et utvalg ledet av professor Ola Mestad vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet.

 

Kampanjen kan følges på oljefondetsalkoholproblem.no og gjennom de sosiale mediene til FORUT, Blå Kors, Juvente og IOGT.

Comments are closed.