Dilemmaer til diskusjon

Nedenfor finner du et forslag på en introduksjon om temaet dilemmaer. Introduser det på din egen måte – med egne ord, denne teksten eller en kombinasjon. Du kan også laste ned samtaleopplegget, som du finner nederst på siden.

Sladder eller hjelp? Skal jeg si i fra eller tie?

I filmen ser du små og store dilemmaer. Ei jente sitter i sofaen alene og ser på noe på iPaden, som vi tror hun vet at ikke er for barn. Det er mye innhold som er tilgjengelig på nett, via nettbrett og smarttelefoner, men det er ikke alt som er laget for at barn skal se det.

Kanskje har du sett på noe som du synes var ekkelt å se på, men du tør ikke si det til en voksen fordi du er redd for å få kjeft? Det kan være store og små dilemmaer, alvorlige eller hverdagslige.

I denne øvelsen får du øve deg på å ta stilling til ulike dilemmaer her og nå. Fra et mindre alvorlig perspektiv. Det er et tenkt scenario. Hva velger du?

Ærlighet?

Knut er på bursdagsfest hos Lotta. Han ser at Mona, en annen klassevenninne, ved et uhell velter en iPad slik at den knuses. Det er ingen andre som ser det. Mona ser seg flau rundt i rommet og legger den opp ned slik at ingen ser at den er knust.

Etterpå ser hun lettet ut, siden hun tror at ingen har sett henne og later som om ingenting har skjedd. Neste dag ringer Lotta til Knut. Foreldrene har kommet hjem og er rasende fordi den nye iPaden til pappaen er knust.

Øvelse

Hva er dilemmaet her? Skal Knut fortelle til Lotta det han har sett?

Alternativ: Ja, nei, vet ikke

  • Knut snakker med Mona, sier at han så hva som skjedde og at det var et uhell, og ber henne om å fortelle det til Lotta. Mona blånekter og sier at Knut har ikke noe med det. Hva skal Knut nå gjøre, skal han si det til Lotta?
  • Lotta kommer bort til Knut i friminuttet. Hun forteller at hun mistenker en annen som var på festen for å ha knust iPaden. Dette er en god kamerat av Knut. Hva skal Knut nå gjøre, skal han si det til Lotta?
  • Hva om du var Lotta, hva ville du at Knut skulle si?
  • Hva om du var kameraten som ble uskyldig anklaget, hva ville du at Knut skulle gjøre?
  • Har det betydning at det er en god kamerat som blir beskyldt, hva hvis det var en du ikke er venn med?
  • Hva kan du tape ved å si hva som har skjedd ?
  • Hva kan du vinne med å si hva som har skjedd?
  • Hva hvis det kommer frem at du har sett det og ikke har sagt noe?
  • Har dere opplevd andre situasjoner hvor dere har hatt problemer med å bestemme dere for å si i fra eller ikke (på skolen, med søsken og så videre.)

Avslutning

Av og til er det fryktelig vanskelig å vite om man skal si i fra, selv om vi vet det er riktig å si i fra. Det kan være vanskelig å konsentrere seg og tenke på noe annet fordi vi bare tenker på at vi burde sagt noe. Vi har dårlig samvittighet eller skammer oss. Kanskje fordi vi ikke sa fra med en gang.

Da har vi et dilemma, hva velger du? Hva gjør du når du har dårlig samvittighet eller skammer deg over noe du har gjort eller noe du ikke har gjort?

I filmen var det noen barn som dytta og tulla med en jente, da var det noen som så det og gikk og ga beskjed til en voksen som hadde vakt ute på skoleplassen.

Uansett om det er en stor eller liten ting du tenker på, kan du snakke med en voksen om hvordan du har det og hva du tenker på. De voksne kan hjelpe og støtte deg i å ta et valg slik at du får det bedre. Hva velger du?