Informasjon til deg som har og skal ha barn i Øvrebø barnehage 2025/2026
Eier: Blå Kors barnehage Øvrebø AS
Adresse: Lolandskollen
Telefon: 48085160 (kontor)
Avdelingstelefoner:
Maurtua – 47690669
Løvebarna – 47693934
Utegruppe – 47693935
Barnehageåret: 2025/2026
Barnehageåret starter 1. august og varer til 31. juli året etter.
Redigert mai 2025 – M.S. Pettersen
Åpningstid
Kl. 06.45–17.00. Bemanningsplan settes opp etter behov.
- Barnehagen holder stengt lørdager, helligdager, jul- og nyttårsaften, romjulen og påskeuken.
- Barnehagen er stengt 3 planleggingsdager.
- Det er viktig at personalet får beskjed hvis barnet blir hentet av andre enn mor eller far. Gis ikke beskjed, må personalet holde barnet igjen i barnehagen eller ringe foresatte.
- Barnehagen lager en skriftlig avtale med dere om hvem som eventuelt kan hente uten at dette er avtalt på forhånd.
- Åpningstiden må respekteres. Tiden det tar å kle av og på barna er inkludert. For sen henting kreves ekstra betaling (350 kr).
Oppstart nye barn (alltid uke 33)
- En foresatt skal være sammen med barnet den første uken.
- Tilvenning skjer gradvis dag for dag. Nærmere informasjon gis før oppstart.
- Oppstart avtales med pedagogisk leder.
- Kortere dager etter innkjøringsuken (uke 34) anbefales.
Ferier
- Alle barn må ta ut 4 uker ferie i løpet av barnehageåret (det betales for 11 måneder i året).
- Den fjerde uken tas i forbindelse med stengt jul/påske.
- 3 uker tas sammenhengende i uke 28, 29 og 30.
- I juli/august, ved færre enn 5 barn, er åpningstid 08.00–16.00.
- Viktig å melde fra om reelt behov i ferier.
- Stengt i romjulen og påskeuken.
Opptak og søknad om barnehageplass
- 100 % og 80 % plasser tilbys.
- Ved 80 % plass kan ønsket fridag oppgis, men det kan ikke alltid innfris.
Planleggingsdager 2025/2026 (barnehagen er stengt)
- Fredag 7. november 2025
- Fredag 2. januar 2026
- Fredag 15. mai 2026
Viktige arrangementer (datoer ikke fastsatt)
- Foreldremøte i september
- Bakedag med besteforeldre/foreldre i november/desember
- Foreldrekaffe 2. uken i desember
- Påskefrokost i april
- Foreldremøte i april
- Sommeravslutning med grilling første torsdag i juni (ved dårlig vær flyttes til andre torsdag i juni) – værforbehold
Forsikring
Barna er forsikret i KLP for opphold, reise til/fra barnehagen samt barneulykker.
- Medisinsk invaliditet: 10 G
- Dødsfall: 1 G
Taushetsplikt
Alle ansatte i barnehagen har taushetsplikt.
Førstehjelp
Personalet skal annethvert år gjennomføre førstehjelpskurs.
Kjernetid
Barnehagen har kjernetid fra kl. 09.30–14.00. Skal barn leveres/hentes i dette tidsrommet må personalet ha beskjed.
Fravær
- Beskjed skal gis dersom barnet ikke kommer.
- Fravær (fri/sykdom) meldes via barnehagen/MyKid innen kl. 09.30.
- Barn som ikke kan følge dagsrytmen eller være ute, må holdes hjemme.
- Alvorlige smittefarlige sykdommer meldes umiddelbart.
Dagsrytme
06.45: Barnehagen åpner – lek
Frokost for de som ønsker (må være i barnehagen innen 08.10)
09.30–11.00: Lek ute og inne, grupper, aktiviteter og samlinger
Ca. 10.40: Lunsj
11.30→: Vi kler oss og går ut. Sovetid for de som trenger det
13.30: Knekkebrød og frukt
14.30→: Lek og aktiviteter ute og inne
17.00: Barnehagen stenger
Denne dagsrytmen er veiledende. Avdelinger legger opp egne turdager og aktiviteter.
Måltider
- Til frokost serveres havregrøt eller grove knekkebrød frem til kl. 08.10.
- Sunn og variert mat laget fra bunnen av.
- 2 dager i uken: varm mat
- 3 dager i uken: grov bakst
- Fokus på sunne kornprodukter, fullkornspasta og nøkkelmerket pålegg.
- Barna får alle måltider inkludert.
- Ta med én frukt hver dag (oppskåret).
Planer og månedsplaner
Barnehagen har faste planer, men det kan komme endringer. Viktig at barna er på plass innen 09.30.
Kostpenger
- 100 % plass: 300 kr/mnd
- 80 % plass: 250 kr/mnd
Foreldresamarbeid
- Foreldremøte og foreldrerådsmøte minst 2 ganger årlig.
- Foreldresamtale tilbys 2 ganger i året.
- Nye barn får oppstartsamtale ved oppstart i august.
Foreldreråd
Består av alle foresatte. På første foreldremøte velges ny representant til samarbeidsutvalget. Vervet varer i 2 år.
Bilder i barnehagen ved arrangement
Ikke tillatt for foresatte å ta bilder pga. personvern.
Forventninger til foresatte
- Informere ansatte om viktige hendelser i barnets liv
- Holde seg oppdatert på MyKid og informasjon fra barnehagen
- Delta på møter og samtaler
- Melde fra ved mistrivsel/mobbing
- Holde barnets hylle ryddig og med riktig skift
- Vise hensyn på parkeringsplassen (rygg inn, slå av motor)
- Sikre barna i bil i henhold til lov
- Lukke porter ved levering/henting
Samarbeidsutvalget (SU)
Består av:
- 2 foreldrerepresentanter
- 2 personalrepresentanter
- 1–2 representanter fra eier
- 1 politisk representant
Styrer har møte-, tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett.
Foreldrebetaling
- Betaling én gang per måned (e-faktura eller e-post).
- Fra 01.08.2025: 2000 kr/mnd
- Betales for 11 måneder i året (betalingsfri periode 15. juli–14. august).
- Betaling må skje også ved sykdom.
- Manglende betaling fører til oppsigelse av plassen og inkassokrav.
- Redusert betaling: maks 6 % av samlet brutto årsinntekt.
- Gratis kjernetid for husstander under inntektsgrense (se Udir).
Vikarer
- Bruker PVS og Adecco ved behov.
- Foretrekker kjente vikarer.
- Har også egne vikarer.
Avtaler barnehagen har
- Bleieavtale: 80 kr/mnd (80 % plass) / 100 kr/mnd (100 % plass)
- Solkrem: 100 kr (juni-faktura) – barnet skal komme ferdig smurt
- Votteavtale 1–3 år: 100 kr/år
- Votteavtale 3–6 år: 200 kr/år
- Rosaruss
Barnehagen under pandemi
- Følger trafikklysmodellen og nasjonale/kommunale retningslinjer.
- Tiltak: bruk av vikarer, sammenslåing av grupper/barnehager.
- Rødt lys: kan stenge drift.
- Gult lys: redusert kvalitet.
- Grønt lys: normal drift.
Flytting
Plassen beholdes til skolestart dersom barnet er bosatt i Vennesla ved oppstart. Ved flytting kan plassen beholdes i 3 måneder.
Når barnet trenger medisin i barnehagen
Krever skriftlig fullmakt med forklaring på behov og bruk. Skjema fås i barnehagen.
Prosedyrer ved sykdom
Barn holdes hjemme ved:
- Feber
- Oppkast (hjemme minst 2 døgn etter symptomfrihet)
- Diare (hjemme minst 48 t etter symptomfrihet)
- Nedsatt allmenntilstand (f.eks. forkjølelse, UVI)
- Kraftig allergi/astma med nedsatt allmenntilstand
Egne retningslinjer gjelder ved pandemi.