Retningslinjer

Retningslinjene samler en rekke bestemmelser som tidligere lå i barnehagens vedtekter, men som fra og med 2025 er flyttet ut. Målet er å sikre kontinuitet, tydelighet og etterprøvbarhet i barnehagens drift og samhandling med foresatte, ansatte og myndigheter.

Om dokumentet

Blå Kors barnehage Øvrebø har tre styrende dokumenter som sammen regulerer drift, innhold og rammer for virksomheten:

  • Vedtektene fastsetter barnehagens juridiske og organisatoriske grunnlag, og vedtas av generalforsamlingen.
  • Årsplanen beskriver det pedagogiske arbeidet og aktivitetsinnholdet i barnehagen, og vedtas av samarbeidsutvalget.
  • Retningslinjene utdyper og utfyller vedtektene og årsplanen med rutiner, bestemmelser og praktisk informasjon som gjelder barnehagens daglige drift. Dette dokumentet er administrativt, og fastsettes av styrer i samarbeid med styret og samarbeidsutvalget.

Retningslinjene samler en rekke bestemmelser som tidligere lå i barnehagens vedtekter, men som fra og med 2025 er flyttet ut. Målet er å sikre kontinuitet, tydelighet og etterprøvbarhet i barnehagens drift og samhandling med foresatte, ansatte og myndigheter.


Praktisk informasjon om åpningstider og opphold

  • Barnehagen er åpen mandag til fredag kl. 06.45–17.00.
  • I uke 27 og 31 er åpningstiden redusert til 08.00–16.00.
  • Barnehagen er stengt:
    • 24. desember til og med 1. januar
    • Hele påskeuken (uke 13)
    • Tre siste ukene i juli (uke 28–30)
  • Barnehagen kan holde stengt ved under 5 barn til stede.
  • Alle barn skal ha minst 4 ukers ferie, hvorav 3 uker sammenhengende.
  • Planleggingsdager varsles i god tid og oppgis i årsplanen.
  • Ved henting etter stengetid (kl. 17.00) faktureres et gebyr på kr 350.

Opptak og oppsigelse

  • Søknad skjer via samordnet opptak i Vennesla kommune.
  • Interne endringer i plass må søkes innen 1. mars.
  • Oppsigelse skjer skriftlig, via Visma eller til styrer, med 2 måneders varsel fra 1. eller 15. i måneden.
  • Oppsigelse etter 1. april innebærer betaling ut juni.
  • Ved langvarig fravær (mer enn 1 måned) kan det lages avtale med styrer.
  • Ved manglende bruk av plassen uten avtale, kan plassen sies opp.

Foreldrebetaling og tilleggstjenester

  • Betaling gjelder 11 måneder i året. Juli er betalingsfri.
  • Ved oppstart før 15. i måneden betales hel måned. Etter 15., halv måned.
  • Satsene er:
    • Kostpenger: kr 300 (100 % plass) / kr 250 (80 % plass)
    • Bleier: kr 100 (100 %) / kr 80 (80 %)
    • Votter (engangsavgift): kr 100 (Maurtua) / kr 200 (Løvebarna)
  • Søskenmoderasjon: 30 % for barn 2, gratis for barn 3 og videre.
  • Manglende betaling kan føre til purring, inkasso og utestenging.

Helse, sikkerhet og miljø

  • Foresatte fyller ut helseskjema ved oppstart.
  • Tuberkulosekontroll for ansatte skjer etter gjeldende regelverk.
  • Snus og røyk er forbudt på barnehagens område.
  • Alle barn er ulykkesforsikret ved opphold og reise til/fra barnehagen.
    • Dekning: 10G ved medisinsk invaliditet, 1G ved død.

Politiattest og personvern

  • Alle ansatte skal fremlegge politiattest før ansettelse.
  • Taushetsplikt gjelder etter barnehageloven § 20.
  • Opplysningsplikt etter §§ 21 og 22 gjelder ved behov for kontakt med helse-, sosial- eller barneverntjeneste.

Praksis og kompetanse

  • Barnehagen stilles til disposisjon for barnehagelærerutdanning.
  • Styrer og pedagoger har veiledningsansvar.

Personaladministrasjon og bemanning

  • Styret ansetter styrer.
  • Styrer og ansattrepresentant ansetter øvrig personale.
  • Bemanning skjer etter barnehagelovens krav og Blå Kors sine retningslinjer.

Internkontroll og rapportering

  • Barnehagen følger et system for internkontroll (HMS, brann, miljørettet helsevern).
  • Regnskap og årsrapport sendes relevante myndigheter.

Dokumentet er vedtatt av styrer i samråd med styret og samarbeidsutvalget. Endringer oppdateres ved behov.