Retningslinjer
Retningslinjene samler en rekke bestemmelser som tidligere lå i barnehagens vedtekter, men som fra og med 2025 er flyttet ut. Målet er å sikre kontinuitet, tydelighet og etterprøvbarhet i barnehagens drift og samhandling med foresatte, ansatte og myndigheter.
Om dokumentet
Blå Kors barnehage Øvrebø har tre styrende dokumenter som sammen regulerer drift, innhold og rammer for virksomheten:
- Vedtektene fastsetter barnehagens juridiske og organisatoriske grunnlag, og vedtas av generalforsamlingen.
- Årsplanen beskriver det pedagogiske arbeidet og aktivitetsinnholdet i barnehagen, og vedtas av samarbeidsutvalget.
- Retningslinjene utdyper og utfyller vedtektene og årsplanen med rutiner, bestemmelser og praktisk informasjon som gjelder barnehagens daglige drift. Dette dokumentet er administrativt, og fastsettes av styrer i samarbeid med styret og samarbeidsutvalget.
Retningslinjene samler en rekke bestemmelser som tidligere lå i barnehagens vedtekter, men som fra og med 2025 er flyttet ut. Målet er å sikre kontinuitet, tydelighet og etterprøvbarhet i barnehagens drift og samhandling med foresatte, ansatte og myndigheter.
Praktisk informasjon om åpningstider og opphold
- Barnehagen er åpen mandag til fredag kl. 06.45–17.00.
- I uke 27 og 31 er åpningstiden redusert til 08.00–16.00.
- Barnehagen er stengt:
- 24. desember til og med 1. januar
- Hele påskeuken (uke 13)
- Tre siste ukene i juli (uke 28–30)
- Barnehagen kan holde stengt ved under 5 barn til stede.
- Alle barn skal ha minst 4 ukers ferie, hvorav 3 uker sammenhengende.
- Planleggingsdager varsles i god tid og oppgis i årsplanen.
- Ved henting etter stengetid (kl. 17.00) faktureres et gebyr på kr 350.
Opptak og oppsigelse
- Søknad skjer via samordnet opptak i Vennesla kommune.
- Interne endringer i plass må søkes innen 1. mars.
- Oppsigelse skjer skriftlig, via Visma eller til styrer, med 2 måneders varsel fra 1. eller 15. i måneden.
- Oppsigelse etter 1. april innebærer betaling ut juni.
- Ved langvarig fravær (mer enn 1 måned) kan det lages avtale med styrer.
- Ved manglende bruk av plassen uten avtale, kan plassen sies opp.
Foreldrebetaling og tilleggstjenester
- Betaling gjelder 11 måneder i året. Juli er betalingsfri.
- Ved oppstart før 15. i måneden betales hel måned. Etter 15., halv måned.
- Satsene er:
- Kostpenger: kr 300 (100 % plass) / kr 250 (80 % plass)
- Bleier: kr 100 (100 %) / kr 80 (80 %)
- Votter (engangsavgift): kr 100 (Maurtua) / kr 200 (Løvebarna)
- Søskenmoderasjon: 30 % for barn 2, gratis for barn 3 og videre.
- Manglende betaling kan føre til purring, inkasso og utestenging.
Helse, sikkerhet og miljø
- Foresatte fyller ut helseskjema ved oppstart.
- Tuberkulosekontroll for ansatte skjer etter gjeldende regelverk.
- Snus og røyk er forbudt på barnehagens område.
- Alle barn er ulykkesforsikret ved opphold og reise til/fra barnehagen.
- Dekning: 10G ved medisinsk invaliditet, 1G ved død.
Politiattest og personvern
- Alle ansatte skal fremlegge politiattest før ansettelse.
- Taushetsplikt gjelder etter barnehageloven § 20.
- Opplysningsplikt etter §§ 21 og 22 gjelder ved behov for kontakt med helse-, sosial- eller barneverntjeneste.
Praksis og kompetanse
- Barnehagen stilles til disposisjon for barnehagelærerutdanning.
- Styrer og pedagoger har veiledningsansvar.
Personaladministrasjon og bemanning
- Styret ansetter styrer.
- Styrer og ansattrepresentant ansetter øvrig personale.
- Bemanning skjer etter barnehagelovens krav og Blå Kors sine retningslinjer.
Internkontroll og rapportering
- Barnehagen følger et system for internkontroll (HMS, brann, miljørettet helsevern).
- Regnskap og årsrapport sendes relevante myndigheter.
Dokumentet er vedtatt av styrer i samråd med styret og samarbeidsutvalget. Endringer oppdateres ved behov.