Populært feriesenter blant landets beste

– Det har vært stinn brakk i hele sommer, smiler en fornøyd Lloyd Tryland, daglig leder ved Kristiansand Feriesenter. Det er kanskje ikke så rart, ettersom feriesenteret som tidligere bare gikk under navnet Dvergsnestangen, av NHO Reiseliv er blitt kåret til et av landets aller beste i sitt slag og som nå har status som femstjerners feriesenter.

Av Ivar Eidsaa

– Vi har daglig mellom tusen og to tusen personer som besøker oss. Akkurat i disse dager har det vært ekstra hektisk, ettersom KRIK (Kristen Idrettskontakt) for 25 gang har lagt sitt landsstevne til feriesenteret. – Så denne uken er senteret helt fullt, sier Tryland.

– I juli hadde vi opp mot 60.000 gjester totalt. I det tallet inngår både de som overnatter her, og de mange dagsbesøkende som tar turen for å få med seg et av de mange arrangementene vi har gjennomført i sommer.

Kristiansand Feriesenter har i alle år kunnet skilte med høye besøkstall. Senterets plassering på Randesundlandet med utsikt til Søm på den ene siden, og storhavet på den andre, gjør at mange velger å tilbringe hele eller deler av sommerferien ved senteret.

Ny strategi

På folkemunne har senteret vært omtalt som Dvergsnestangen, og har vært eid av Frikirkens menigheter fra Flekkefjord til Vegårshei. I en årrekke ble senteret drevet som en bibelcamp og en tradisjonell campingplass, hvor menighetene hadde ansvaret for en solid dugnadsinnsats sommersesongen igjennom.

Det var da eierne valgte å starte prosessen med å gjøre om stedet fra et tradisjonelt leirsted til å bli et moderne feriesenter, at besøkstallene skjøt ytterligere i været. På eiermøtet i 2008 ble et strategidokument for de neste fem årene vedtatt, og det ble enstemmig vedtatt å satse. En ny selskapsstruktur ble etablert med holdingselskap, eiendomsselskap og driftsselskap. Bygget «Holmen» med seks flotte leiligheter pluss et av byens flotteste spa- og sanitæranlegg ble reist. Investeringen ble selvfinansiert ved utleie av leilighetene. De 12 motellhyttene er kraftig modernisert. Alle øvrige sanitæranlegg er nye. Åtte campinghytter er pusset opp fra bunnen av. De 16 motellrommene har fått moderne og stilige baderoms innredninger. Hovedbygget er pusset opp, med blant annet nytt moderne storkjøkken for å ta imot de mange som velger å legge kurs, brylluper, konfirmasjoner og konferanser til plassen. Eget beachvolley- og fotballballanlegg med tribuner er også kommet til. Det er blitt beplantet hundrevis av busker, hekker og blomster, og utearealene generelt har fått en flott ansiktsløftning. Så godt som alle veier er asfaltert og de fleste campingvognene har fått innlagt vann og avløp. Totalt er det blitt gjennomført investeringer for 25 millioner kroner siden 2008 og frem til i dag.

Solid omsetningsøkning

– Alt er blitt gjort for å sikre at gjestene våre trives og kan ha et best mulig tilbud, forteller  Arvid Solheim, som er styreleder ved Kristiansand Feriesenter.

Resultatet er at standarden er blitt kraftig forbedret, så kraftig at Kristiansand Feriesenter som et av fire feriesentre i landet, er blitt kategorisert med fem stjerner av NHO Reiseliv.

– Investeringene er blitt gjort fordi en økende andel av dagens feriegjester ønsker en helt annen kvalitet og standard på tilbudene i dag, enn det som var tilfellet på 80-, 90- og begynnelsen av 2000-tallet, sier Solheim.

– Samtidig er vi en destinasjon som mange velger, fordi tilbudet er variert. I tillegg til at beliggenheten med hav på tre kanter er en viktig faktor for senterets suksess. Jeg har selv vært feriegjest her ute helt siden 1997, og har sett hvor mange verdifulle opplevelser familier kan få når tilbudet er variert, sier han.

Lloyd Tryland forteller at fra 2008 til i dag har omsetningen ved Kristiansand Feriesenter økt fra tre til over 11 millioner kroner. Der menighetsmedlemmene før drev dugnad for å drive feriesenteret, er det nå fast ansatte i sesongen.

Det ideelle og kommersielle

Både Tryland og Solheim streker kraftig under at det har vært viktig å ha en god og riktig balanse mellom det ideelle og det kommersielle.

– Vi skal ikke legge skjul på hvem som er eierne og hva målet er, nemlig å benytte plassen og ha et program som gjør at vi kan peke på Jesus som verdens frelser. Driften fra det kommersielle skal være med på å gi oss muligheten til også å ivareta det ideelle på en god måte, sier de to.

– Vi er et profesjonelt drevet feriesenter. Men vi har likevel bibeltimer, barnesamlinger, konserter, arrangementer og annet i tillegg, fremholder Tryland.

Hagekroa er feriesenterets storstue og har holdt åpent hver kveld i juli. Her kan gjestene få kjøpt byens beste burgere, kylling, bakt potet, pizza, vafler og mye mer. En ny scene som benyttes til underholdning. I sommer har det vært et vell av konserter og arrangementer i Hagekroa i tillegg til alle VM kampene på storskjerm med et svært internasjonalt publikum. Alt i et rusfritt miljø, en verdi uten like for familiene som camper her ute.

– Det er gøy at det går an å drive profesjonelt OG alkoholfritt, og likevel være et av de beste feriesentrene i landet, legger han til.

Det å ha fått status som et femstjerners feriesenter, henger høyt.

– Vi kan ikke hvile på laurbærene. Alt må vedlikeholdes og oppgraderes videre for å sikre at vi beholder statusen som NHO Reiseliv tildeler. Neste skritt blir å få en bedre belysning på området, og å gjøre ventilasjonen i byggene enda bedre, sier Lloyd Tryland.

– Vi håper og tror vi er blitt et feriesenter som hele Kristiansand kan være stolte av, sier Arvid Solheim.