'- Vi har inngått et viktig samarbeid og gjør at vi kan sette fokus på mobbing også innen idretten, sier Paul Richardsen fra Sør Cup, Andreas Eidem som leder Snakk om mobbing, markedssjef Gustav Steimler og Arvid Solheim, daglig leder av Blå Kors Kristiansand.

Sør Cup inngår samarbeid med Blå Kors

Paul Richardsen fra Sør Cup
Paul Richardsen fra Sør Cup

– Mobbing er et stort problem også i idretten. Samarbeidet som vi nå inngår med Blå Kors og Snakk om mobbing gjør at vi kan få et økt fokus på problemet, og med en økt satsing på inkluderende idrett.

Det sier Sør Cup-general Paul Richardsen som har innledet et treårig samarbeid Blå Kors Kristiansand med fokus på Snakk om mobbing i 2016.

Av Ivar Eidsaa

– Det arbeidet som Blå Kors Norge satte i gang i høst er på alle måter et flott prosjekt. Vi ble klar over arbeidet da vi så at Snakk om mobbing la ut videoer på nettet hvor flere kjente idrettsstjerner informerte om den nye chat-tjenesten. Vi tok kontakt med Blå Kors Kristiansand ettersom vi ønsker å sette et fokus på problemet, da det også innen idretten er mange som utsettes for mobbing, forteller Paul Richardsen.

6.000-6.500 spillere

Når årets Sør Cup går av stabelen vil alle de omlag 6.500 spillerne få en t-skjorte hvor logoen til Snakk om mobbing er trykket på draktryggen. I tillegg vil Snakk om mobbing delta med personell som skal bemanne en stand under hele turneringen for på denne måten å informere om den nye chattetjenesten som startet opp i høst.
– I forbindelse med turneringen gjennomfører vi også et foredrag for rundt 200 ledere hvor Snakk om mobbing inviteres med til å informere om arbeidet, om hva mobbing er og om hvordan ledere og trenere kan forebygge mobbing, sier Gustav Steimler som er markedssjef i Sør Cup.

60.000 barn mobbes jevnlig

– Vi vet at over 60.000 barn og unge blir mobbet jevnlig. Mobbing skjer på alle arenaer, dessverre også i idretten. Da vi startet opp chattetjenesten Snakk om mobbing tidligere i høst, visste vi problemet var stort. Vi har hatt over 1.500 henvendelser siden oppstarten for tre måneder siden, sier Arvid Solheim, daglig leder for Blå Kors Kristiansand.
– Nesten halvparten av de som blir mobbet melder ikke fra om det til voksne. Tjenesten er etablerert for å gjøre terskelen for å snakke om mobbing lavest mulig fordi vi vet det er vanskelig å snakke om. Derfor er den også hundre prosent anonym og betjent av fagfolk, sier Andreas Eidem, virksomhetsleder for Snakk om mobbing.
– Denne tjenesten kan dermed hjelpe til at man for første gang forteller noen om hva hver enkelt utsettes for i hverdagen, sier Eidem.
– Vi håper samarbeidet med Sør Cup kan bidra til at enda flere våger å ta kontakt for å sette ord på den vanskelige situasjonen de lever i, legger han til.

Et landsdekkende lavterskeltilbud

Snakk om mobbing er et landsdekkende lavterskeltilbud, en chat-tjeneste i regi av Blå Kors Norge for å nå de mange som blir mobbet men som ikke har noen å fortelle det hele til. Tilbudet driftes hos Blå Kors Kristiansand. Fra lokaler i Posebyen i Kristiansand sitter et team med godt utdannet fagpersonell som har den nødvendige erfaringen til å kunne håndtere henvendelsene fra barn og unge over hele Norge.
Tjenesten startet opp i september i fjor. Pågangen siden lanseringen har ifølge Eidem vært betydelig større enn det man forventet på forhånd.
– Et stort antall barn og unge som blir mobbet, tar kontakt. Svært mange forteller oss noe de ikke har fortalt andre før, men det er også daglige tilbakemeldinger om at barn og unge som har meldt ifra ikke har fått hjelp.

– Vi kan nå mange

Erfaringen viser at over 90 prosent av alle som tar kontakt med Snakk om mobbing er barn og unge i alderen 9-19 år, det som er definert som målgruppen for chatten.
– Vi ønsker også henvendelser fra dem som mobber, og cirka to prosent av alle vi er i kontakt med mobber andre. Vi sitter nok med en følelse av at disse skammer seg ekstra mye fordi de mobber og at terskelen er høy for å ta kontakt med noen for å snakke om sin situasjon, sier Eidem.
– Samarbeidet gjør at vi kan nå mange, sier Richardsen. Sør Cup som er et samarbeid mellom Fløy, Vindbjart og Donn, hadde i fjor 506 deltakende lag. Det ble spilt 1.240 kamper, og opp mot 6.500 spillere vil delta under årets turnering. Under turneringen er 1.500 frivillige i sving. Disse la i fjor ned 14.000 dugnadstimer.

Gjennomgående tema

Sør Cup lager en egen cup-avis som kommer ut dagen før turneringen starter. Avisen har hvert år et gjennomgående tema, i fjor var temaet fotballglede og året før «Skadeforebyggende tiltak – fair play».
– Temaet for årets avis blir derfor arbeidet som Snakk om mobbing driver, sier Gustav Steimler.
Sør Cup samarbeider også med Misjonsalliansen hvor man er med og bygger fotballbaner i Ecuador gjennom prosjektet «Fotball krysser grenser».

Gode verdiprosjekter

– I byen Guayaquil lever over 1,5 millioner mennesker i slummen og her er Sør Cup med på å bygge fotballbaner slik at barn og unge kan ha et sted å leke. 25 kroner fra hver eneste deltakeravgift fra fotballcupen vi arrangerer hvert år går direkte til dette prosjektet, i tillegg til at vi har egne samarbeidspartnere som er knyttet direkte opp til arbeidet, sier Richardsen.
– Samarbeidet som nå inngås med Blå Kors gjør at vi har gode verdiprosjekter å samarbeide om, både hjemme og ute. Det er viktig for oss, sier Gustav Steimler og Paul Richardsen.