- Da er vi i gang, smiler Ronja Dantz og Pål Usterud.

Lanserer klesmerket «Øy by Blå Kors» og åpner ny butikk

Butikkmedarbeider Ronja Dantz og salgs- og markedskoordinator i Blå Kors Kristiansand,Pål Usterud, ønsker kundene velkommen til den nye Øy-butikken.
Butikkmedarbeider Ronja Dantz og salgs- og markedskoordinator i Blå Kors Kristiansand,Pål Usterud, ønsker kundene velkommen til den nye Øy-butikken.

– Jeg er utrolig stolt over at vi nå lanserer vårt eget klesmerke. Vi har kalt kolleksjonen «ØY by Blå Kors». Det sier Pål Usterud, salgs- og markedskoordinator hos Blå Kors Kristiansand.

Av Ivar Eidsaa

Det var mye smil og forventning da Blå Kors Kristiansand nylig kunne åpne organisasjonens nye butikk, Øy consept store, i Sandens kjøpesenter i Kristiansand i forbindelse med lanseringen av det helt nye klesmerket.
Kolleksjonen består av caps, t-shirts, longsleeves, hoodies (hettegensere), jakke og handlenett, og blir i tillegg til popup-butikken som er etablert på Sandens, også solgt gjennom nettbutikken oybk.no.

Et non-profit-arbeid

– Dette er et non-profit-arbeid, hvor hele fortjenesten går til Blå Kors sitt arbeid blant barn og unge i Kristiansand og regionen for øvrig, fremholder Arvid Solheim, daglig leder i Blå Kors Kristiansand.
Konseptet er utviklet i et samarbeid mellom Blå Kors Kristiansand og Christian Bråthen-Nordland i kommunikasjonsbyrået S&B-N.

– Konseptet fikk navnet «ØY». En øy og et menneske har mange fellestrekk. Noen står alene, mens andre står sammen. Noen er store, noen er små. Noen får oppmerksomhet, mens andre er uoppdaget, enn så lenge. Sammen skaper vi en stor Øy!, forklarer Pål Usterud.

I butikken er det flere sitater om hva en øy er; «Øy handler om mennesker, å bli sett og respektert uansett hva du har i bagasjen og uansett hvilken øy du er!»

Klærne er blitt utviklet i et samarbeid med Øystein Olsrud i Elements Production AS.

Mange tok turen innom på åpningsdagen, og butikkmedarbeider Ronja Dantz kunne glad ta i mot en av flere blomsterhilsener fra kundene
Mange tok turen innom på åpningsdagen, og butikkmedarbeider Ronja Dantz kunne glad ta i mot en av flere blomsterhilsener fra kundene

Et fint samarbeid

– Det har vært fint å samarbeide med en som er så profesjonell i faget. Olsrud er ISO-sertifisert, og vektlegger tungt gode arbeids- og lønnsforhold for de som har produsert klærne, og i forhold til miljø og en bærekraftig utvikling, sier Usterud.

Planen var opprinnelig å selge kleskolleksjonen gjennom Vision Aktivitetspark på Lund som Blå Kors Kristiansand driver. Men pandemien med strenge smittevernregler, gjorde at dette ble utsatt frem til smittevernreglene gjør at aktiviteten ved Vision kan åpnes opp igjen. En pop-up butikk kom litt plutselig, da muligheten på Sandens dukket opp.

Et historisk øyeblikk

– Vi fikk mulighet til å etablere butikken på Sandens kjøpesenter og blir å finne her til og med august måned. Det ble noen hektiske dager hvor frivillige interiørkonsulenter og andre frivillige i Blå Kors fikk butikken på plass på svært kort tid, smiler Usterud.

– Dette er rett og slett et historisk øyeblikk. Blå Kors har ikke drevet en kommersiell butikk på mange tiår. Det er en utrolig spennende satsing, og vi er svært stolte over konseptet, klærne og butikken, sier Usterud, og legger til at om ikke så lenge suppleres kleskolleksjonen med flere produkter.

Kundene strømmer raskt til.
Kundene strømmer raskt til.