Butikker gir bort mange julegaver

Ansatte ved Sanden kjøpesenter bidrar med julegaver til det ensomme juletreet.
Mange av dem som driver butikk på Sandens kjøpesenter i Kristiansand kom for å legge ned gave under treet.

Alle butikkene på Sandens kjøpesenter og i Kvadraturen i Kristiansand bidrar aktivt inn til kampanjen «Ensomt juletre». Det betyr mange julegaver som kan sendes ut til familier som av ulike årsaker ikke har mulighet ti å kjøpe julegaver til seg og sine.

AV IVAR EIDSAA TEKST/FOTO

– Dette ville vi gjerne være med på, og oppslutningen fra butikkene har vært stor, sier Heidi Sørvig, leder av Kvadraturforeningen i Kristiansand.

Vi er i en måned som bringer frem mange følelser hos de fleste av oss. Mange skal handle, og ikke minst skal vi ha det hyggelig og koselig. Men det er også mange som kjenner på at de ikke har det like godt eller har muligheter til å gi sine egne barn gaver til jul. Det er også mange som kjenner på ensomhet og utenforskap i denne perioden. Når så Choice-kjeden tok initiativet til «Ensomt juletre» og etablerte et samarbeid med Blå Kors Kristiansand og Sandens kjøpesenter, ønsket også Kvadraturforeningen å bidra.

– Førjulstiden er en periode hvor de fleste har mulighet til å gi noe tilbake til dem som trenger det, sier Heidi Sørvig.

Stor respons

Sørvig vil også ta med sine egne barn for å legge ned gaver under «Ensomt juletre».

– Så kan de se at det ikke er noen selvfølge at alle barn får gaver til jul, og at de ser at gavene går til familier og barn som virkelig trenger det, sier Sørvig.
Tidligere denne uken var samtlige butikker i Kvadraturen invitert til å komme for å legge ned en julegave under «Ensomt juletre» som står i 2. etasje på Sandens kjøpesenter. Responsen var stor, og det ble etter hvert mange gaver under treet.

Arnt Eriksen fra Carlings på Sanden kjøpesenter bidrar med gave til "Ensomt juletre".
Arnt Eriksen fra Carlings var en av dem som la ned en gave under «Ensomt juletre».

– Et flott initiativ

– Dette er et flott initiativ, sier Lise Brøvig fra Hansen & Co. Hun hadde med flere gaver som hun la ned under «Ensomt juletre», en av dem til «Voksen kvinne», en annen hvor det stod «Til et barn».
Arnt Eriksen fra Carlings var en annen.

– I fjor var vi også med. Det er gøy å se at det er blitt en mye større oppmerksomhet rundt «Ensomt juletre» i år. Det er også blitt en bevegelse å redusere forbruket og leve mer fornuftig. «Ensomt juletre» er derfor en fin måte å bidra på, sier Arnt Eriksen som la ned en pakke hvor det på til-og-fra-lappen stod «Til en stødig kar».

Endelig julegaver under det ensomme juletreet.
På til-og-fra-lappen skriver man hvem gaven passer for.

Oppfinnsomheten er stor

Kristofer Eastwood fra Clarion Ernst Hotel forteller at flere allerede har begynt å legge ned julegaver under «Ensomt juletre» som står i resepsjonen på hotellet.

– I fjor var responsen svært stor og vi er på god vei til minst å nå det samme i år, sier Eastwood.
Bidragene fra butikkene i Kvadraturen er mange, og oppfinnsomheten er stor. Under årets Black Friday valgte butikken No 1 å la en viss del av omsetningen gå til å kjøpe julegaver som Blå Kors ferier kunne gi til familier som trengte det.
På Sandens kjøpesenter var det på Black Friday også satt fram en 2×2 meter stor cube hvor besøkende ble invitert til å legge ned brukte klær, sko og leker.

Det slo virkelig an, og Blå Kors måtte komme og tømme kassen fire ganger i løpet av Black Friday. Det viser at mange vil bidra for å hjelpe dem som trenger det, sier Christina Omland, senterleder ved Sandens.