Blå Kors er rørt og overveldet over den store dugnaden næringslivet i Oslo tar del i slik at flere kan gå inn i julen med håp og glede. Julegavene strømmer inn til Blå Kors’ mange julearrangement inn mot jul og på selve julaften.
Blå Kors’ julearrangementet minJUL ble arrangert i Oslo for første gang i 2013, det er sjette gang arrangementet holdes i Oslo. Blå Kors feirer minJUL på julaften også i Trondheim, Hamar, Fredrikstad og på Askøy. De fleste stedene er minJUL knyttet til Blå Kors barnas stasjon.
Blå Kors startet minJUL fordi vi så at barnefamilier i Oslo med ulike hverdagsutfordringer manglet et godt tilbud på julaften. Det fantes allerede gode tilbud som «Alternativ jul», men et trygt og rusfritt tilbud laget på barnas premisser fantes ikke i Oslo den gang.
MinJUL i Kulturkirken Jakob
Målgruppen er barnefamilier som på en eller annen måte har sine utfordringer i jula grunnet økonomi, sykdom, rus, psykiske problemer og utenforskap. Vi opplever at gjester kommer tilbake til minJUL år etter år. Både barn og voksne gir oss god respons på arrangementet.
I år feirer vi minJUL Oslo i Kulturkirken Jakob med over 130 gjester og 25 tidgivere (frivillige). Vi kunne ha fylt flere kulturkirker i Oslo om vi hadde hatt kapasitet for behovene er store.
Rørende gavedryss
Uten våre samarbeidspartnere hadde vi ikke klart å dekke gavebehovene til våre arrangement:
- Nordic Choice sine hoteller (Clarion, Comfort og Quality) i Oslo har med sitt konsept «Ensomt juletre søker gave» har gjennom hele desember utfordret sine gjester til å engasjere seg og gjøre en forskjell.
- Varsity Headwear har med sine mange gaver bidratt til at gavehaugen er blitt stor.
- Skullerud Park har utfordret sine 200 leietagere til å gi gaver og givergleden har vært fantastisk!
- Sparebank 1 Østlandet har gitt en stor pengegave øremerket julearrangement i Oslo og Hamar, og vil med dette bidra til at julegleden og håp tennes hos flere familier i julehøytiden.
- Eger og bladet Elle har i hele desember bidratt til å sette fokus på julens samfunnsutfordringer og utfordret sine kunder til å engasjere seg.