Blue Friday

Blue Friday blir større og større

Gorine Forum, som driver klesbutikken Image på Sandes kjøpesenter i Kvadraturen, har valgt å si nei til å bli med på årets Black Friday. I stedet har hun fått med seg over 50 butikker, restauranter og tjenesteytende næringer på Blue Friday.

Av Ivar Eidsaa

I stedet for å gjøre som alle andre butikker under Black Week og Black Friday som velger å dumpe prisene, har Gorine Forum valgt å ta helt andre grep. Med Blue Friday gir vi ti prosent av omsetningen til å finansiere mange hundre matkasser som Blå Kors Kristiansand skal dele ut til dem som trenger det.

– Jeg er ikke en fan av Black Friday. Det blir et press på oss som driver butikk at vi må ha salg hele tiden, du skal pushe varer, og kundene ender opp med å bli med på kjøpefesten, sier Forum.

Gorine Forum
Over 50 butikker og virksomheter er blitt med i aksjonen som Gorine Forum på Image har startet, om å erstatte Black Friday med Blue Friday, hvor alle gir ti prosent av dagsomsetningen til å finansiere mange hundre matkasser som Blå Kors Kristiansand skal dele ut til familier som trenger en håndsrekning.

Gleder meg

– I flere år har jeg hatt lyst til å boikotte Black Friday, men det har vært vanskelig. Omgivelsene presser på, og senteret vil at alle skal være med på felles annonsering. I stedet har vi snudd det til noe positivt. Så i stedet for å gi store rabatter på Black Friday, beholder vi prisene, og gir i stedet ti prosent av dagsomsetningen til Blå Kors Kristiansand. Black Friday er derfor en dag som jeg har gledet meg til, hvor vi heller kan gi noe tilbake til samfunnet vi er en del av. Det er gøyere å invitere til Blue Friday i stedet, smiler Gorine Forum.

I fjor var hun alene om å gjøre dette. Tilbakemeldingene fra kundene og andre næringsdrivende var udelt positive. Eksemplene var mange på dem som valgte å ta julehandelen hos Image i stedet for å slå til på Black Week/Friday-tilbudene i de andre butikkene, rett og slett fordi de ønsket å bidra.

Mange flere blir med

Foran årets Black Friday ønsket hun derfor å invitere med flere. I august tok hun kontakt med klesbutikker, frisører, interiørbutikker, restauranter og flere andre. Uansett hun kom, var svaret det samme: Dette ønsker vi å være med på. Så langt har over 50 ulike butikker og andre virksomheter takket ja til å bli med på Blue Friday.

– Tilbakemeldingene har vært entydige. Alle ønsker å bidra med det de kan i en vanskelig tid for mange. Og det sier sitt om givergleden at forholdsvis nyoppstartetede butikker hvor de som driver ikke tar ut lønn, også velger å bli med på Blue Friday. Det samme med restauranter og spisesteder som i høysesongen nå før jul også har takket ja til å bli med, sier hun.

– Blue Friday viser at givergleden er stor i Kristiansand.

Gorine Forum

Gorine Forum forteller at det var da hun i fjor ble forespurt av Blå Kors Kristiansand om å være med i den pågående aksjonen «En by uten fattigdom», ettersom flere tusen barn i Kristiansand lever i en familie med vedvarende lav inntekt, at hun sammen med de ansatte på Image tenkte nytt. Det var forløperen til at Image heller valgte å gå for Blue Friday i stedet for Black Friday.

– Dette er mye gøyere

– Det sa vi ja til, og da tiden kom for at det var aktuelt å begynne å gjøre nødvendige forberedelser til Black Week og Black Friday i fjor, valgte vi heller å kjøre vanlige priser,

hvor ti prosent av omsetningen på vår Blue Friday uavkortet går til det arbeidet som Blå Kors driver i Kristiansand for å hjelpe dem som trenger en håndsrekning, sier Gorine Forum.

– I stedet for å boikotte, gjør vi noe som er enda gøyere; å gjøre noe for andre, poengterer hun.

– Det å hjelpe barnefamilier som står i en tøffere situasjon nå enn noensinne som følge av høye strømpriser, økte renter og matvarepriser, er mye mer meningsfullt. Medieoppslag om lange matkøer sier sitt om hvor tøft mange nå har det. Da er det viktig at alle som kan, faktisk bidrar, sier Gorine Forum.

Dette er noen av butikkene og restaurantene som så langt er med på Blue Friday:

Bønder i Byen, Briller og Iris, Camillas Blomsterdesign, Dampbageriet Markens, Dampbageriet Rådhuset, Drømmeplassen, Duo Frisør, Fin, Flua Pizza, Folk Kommunikasjon, Geheb Markens, Grindberg/Olivias Hus, Hansen & Co, Helhetligbalanse, Henriks Herre, Herlig Land, Hos Moi, Huset i Markens, Image, Ingeborgs Tråkleri, Jørns Frisør, K32 Frisør, Kaffe og Pasta, Klinikk Ny Hud, Kvinnehelse Sør, La Famiglia, La Scarpa, Miabel Hudpleie, Millas Interiør, Monas Systue, Naprapat Sør, Panda Panda, Patricks, Pieder Ro, Reinhartsen, Rona Fysioterapi, Rona Hudpleie, Sykron Media, T. Lynn, Thoms Kjøpesenter Sør avdeling Sandens, Uliana Han and Feet Care, Urmaker Askeland, Wolles Hår.

header
Senest oppdatert: 22.11.2023