– Den store velviljen og ønsket om å bidra betyr at mer enn 60 butikker, bedrifter, banker og kjedebutikker har takket ja til å bli med, og det betyr at over 500 matkasser kan deles ut til familier som trenger en håndsrekning.
Av Ivar Eidsaa
Gorine Forum på Image på Sandens shoppingsenter, i Kvadraturen, smiler engasjert.
– Det er mange fine og hjertevarme mennesker der ute. Og når mange står sammen, kan også flere få hjelp, sier Gorine Forum.
I stedet for å gjøre som alle andre butikker, som under «Black Week» og «Black Friday» velger å dumpe prisene, har Gorine Forum og staben valgt å ta helt andre grep.
– Jeg er ikke en tilhenger av av Black Friday. Det blir et press på oss som driver butikk at vi må ha salg hele tiden, du skal pushe varer, og kundene kan ende opp med å kjøpe unødvendige produkter, sier Forum.
Gir 10 prosent av omsetningen
Hun gikk derfor svanger i noen tid med planer om å gjøre noe helt annerledes under Black Friday og Black Week. Hun ønsket heller å gi noe tilbake til samfunnet. Gorine Forum forteller at hun for et par-tre år tilbake ble forespurt av Blå Kors Kristiansand om å være med i den pågående aksjonen «En by uten fattigdom», ettersom over 2.500 barn i Kristiansand vokser i familier med vedvarende lavinntekt.
– Løsningen for vår del ble at 10 prosent av det vi selger for denne dagen går til Blå Kors Kristiansand, som bruker pengene til å gi matkasser til familier og andre som trenger det. Dette har vi valgt å kalle «Blue Friday».
Over 60 aktører er med allerede
Hun var alene om dette det første året, men mente at flere andre burde være med og gjøre en innsats. Året etter var det 43 butikker og andre som var med, året deretter 57, og kun noen få dager inn i november har over 60 aktører takket ja til å være med.
«Der noen gir 10 prosent av omsetningen, velger andre å gi et beløp som går til et visst antall matkasser.»
– I fjor rakk gavene til noe over 500 matkasser, og med en forventning om at vi kan øke med enda noen flere kasser i år, sier hun.
Gorine Forum har vært i kontakt med en rekke butikker og aktører i Kristiansand. Overalt hvor hun har kommet, er hun blitt møtt med velvilje og et genuint ønske om å være med å bidra.
Informasjon
Hun sier noen er nysgjerrige og vil gjerne vite mer om hva prosjektet går ut på. Mange ønsker å gi, men vet ikke helt til hvem og hva de kan bidra med.
– Derfor er det viktig å nå ut til så mange som mulig. Det vil skje ved at det legges ut informasjonsfilmer på sosial medier, både hos oss og Blå Kors Kristiansand, i håp om at flere bedrifter og butikker, men også private kan donere en sum til prosjektet
– Generelt er det jo spesielt når man ser at alt fra lokale butikker og bedrifter, til store landsdekkende aktører velger å bli med. Spareskillingsbanken har for eksempel takket ja til å bli med, sier Gorine Forum.
