Noe godt i glasset i ferien?

Barsjef og influencer, Anne Maurseth, ferdigstiller alkoholfrie fristelser.

Skrevet av: Hanne Backe-Hansen jobber som rådgiver i Blå Kors innenfor forebyggende arbeid, med spisskompetanse i områder som alkoholvaner og gaming.

Sommerferien er like rundt hjørnet. For mange av oss venter lange, lyse sommerkvelder med kos og noe godt i glasset. Det er ikke ukjent at alkoholforbruket øker om sommeren.

Mediene kappes om de beste vinspaltene med tips til sjø- og sommermat, og kan være med på å gjøre alkoholens naturlige tilstedeværelse i sommermånedene til noe selvsagt.

Vi vet også at mange synes det er ubehagelig å takke nei til alkohol, og av den grunn kanskje heller takker ja til alkohol enn å forklare hvorfor man ikke vil drikke. En grunn til dette kan være at det, kulturelt sett, vies lite oppmerksomhet til alkoholfrie drikkevarer, som igjen er med på å usynliggjøre en verden av spennende smaker.

Alkohol har blitt mer finkultur

Vi ser at medienes anbefalinger domineres av alkoholholdige drikkevarer, som igjen kan være med på å opprettholde alkoholens rolle som finkulturell. Dette er med på å bygge opp under våre forventninger rundt alkoholens tilstedeværelse i situasjoner vi forbinder med kos, hygge og gøy.

Alkohol har blitt mer finkultur, og det er trender og mote knyttet til forbruk, hva man drikker og på hvilken måte.

Sommerdrikken Frazer

Øke synlighet

Blå Kors og Vinmonopolet samarbeider om å øke oppmerksomheten på gode drikkevarer som ikke inneholder alkohol. Vi tror at økt synlighet rundt mangfoldet av smaker og varianter kan bidra til at flere blir mer bevisst på å kjøpe inn alkoholfrie drikkevarer i ferien, og til sosiale sammenkomster.

Kanskje er det lettere og litt mer «innafor» å velge alkoholfritt når utvalget er så stort – og så godt?

Alkoholfritt engasjement på polet

Vinmonopolet arrangerte nylig en konkurranse blant sine butikkansatte om å lage den beste alkoholfrie drinken. Senior kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet, Hege-Lill Hagen Asp, forteller at det nå har kommet mye godt alkoholfritt i butikkene; at det kan være selve drikken, og ikke kun fungere som et alternativ til alkohol.

Konkurransen ble arrangert på baren «Andre til Høyre» i Oslo. Juryen besto av barsjef og influencer Anne Maurseth, Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til, Ann Kristin Heggeseth Bakkeng, kategoriansvarlig alkoholfritt i Vinmonopolet og Odd Bergene, bartender og butikkekspeditør i Vinmonopolet.

Ifølge Asp, ble de gledelig overrasket over det store engasjementet blant Vinmonopolets ansatte om å lage den beste alkoholfrie drikken. Det er også med på å speile en trend der alkoholfrie produkter blir mer attraktive enn de kanskje har vært tidligere, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

Vinmonopolet håper at konkurransen kan være med på å bidra til at de ansatte på polet også får en økt bevissthet rundt de alkoholfrie varene, og litt mer kjennskap til hvordan man kan bruke drikkene på ulike og spennende måter.

Ikke bare en erstatning

Sommerdrikken Sorbet Float

Ved å endre synet vårt på at alkoholfri drikke som noe annet enn kun erstatning til alkohol, kan det også inspirere flere til å eksperimentere med nye smaker uten alkohol. Det er jo sommerferie snart, og en ekstra god anledning til å prøve ut nye og forfriskende smaker du kan kose deg med i sola.

Og ikke minst kan du kose deg med de positive helsegevinstene og mer overskudd i ferien som følge av å velge alkoholfritt.

God sommer!

Lyst på en deilig sommerdrikk?