Sommerfugler i magen – film, bok og samtaleverktøy

«Sommerfugler i magen» er en varm historie om å sette ord på følelser – og om det gode som kan skje når barn tør å snakke med en trygg voksen. Den passer like godt i klasserommet som hjemme i sofakroken.

Se filmen

I filmen (6 min), basert på boka med samme navn, får bamsen Alex hjelp av en trygg voksen til å forstå følelsene sine

Hvorfor bruke «Sommerfugler i magen»?
🦋 En fantasifull og gjenkjennelig historie
🧠 Styrker barns evne til å forstå og snakke om følelser
💬 Hjelper voksne og barn i samtaler om det som er vanskelig
👂 Viser hvor viktig det er å bli sett og lyttet til
🌈 Gir håp og viser at det finnes løsninger

Bruk boka til høytlesning

I «Sommerfugler i magen» møter vi bamsen Alex, som har en vond klump i magen. En trygg voksen, giraffen, hjelper Alex med å utforske følelsene sine gjennom et forstørrelsesglass.

Klumpen i magen viser seg å være en fargerik garnknute – hver tråd en følelse. Sammen snakker de om alt fra glede og sinne til skam og skyld, mens giraffen strikker et skjerf i regnbuens farger. Hva skjer når Alex tar skjerfet på?

Historien minner oss om hvor viktig det er å bli sett, hørt og forstått – og hvordan trygge voksne kan gjøre en stor forskjell ved å møte barn med nysgjerrighet og omsorg.

Bruk denne e-boka helt gratis, eller kjøp boken her.

Jeg leste boken for min 6-åring, som ba om den flere kvelder. Den hjalp henne å sette ord på det som er vanskelig, og åpnet for fine samtaler.

Mamma til Leona, 6 år.

Samtalebilder og fargeleggingsark

Tegneseriebjørn holder et forstørrelsesglass med flokete tråder inni, ser forvirret ut. Sjiraff med briller kikker nysgjerrig ned på bjørn.

Bruk disse samtalebildene for å snakke om historien – i plenum, grupper eller med ett og ett barn.

Skriv ut fargeleggingsarkene, og bruk disse for å gi rom til refleksjon og samtale i etterkant.

Forslag til opplegg i klasserommet

Her finner du et forslag til hvordan du kan bruke historien i et klasserom, eller med en barnegruppe. Du kan også tilpasse det til å bruke med barn enkeltvis.

Forberedelse:

  • Se på filmen og boka – og bestem hvilket format som passer for deg.
  • Se instrukser til gjennomføring med en klasse/barnegruppe og tips til individuelt bruk.
  • Last ned fargeleggingsark, samtalekort eller presentasjon av historien.

Boka og filmen er laget for barn i alderen 6-9 år og er tilrettelagt for kompetansemål i barneskolen. For eksempel:

  • samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger

Ressursene kan også brukes i andre fag hvor fokuset rettes mot relasjonskompetansebygging, forebygging av vold og omsorgssvikt, rus og psykiske lidelser.

1. Introduser dagens tema for klassen:

Start med å fortelle at alle mennesker har følelser – både barn og voksne.
Forklar at følelser kan føles forskjellig i kroppen, og at de kan skifte – akkurat som været!

💬 Du kan si noe sånt som:
«Noen dager er vi glade og lette, som sol og sommer. Andre dager kan vi være triste eller sinte – som regn og torden.

Noen ganger kan vi kjenne følelsene i kroppen. Kanskje det kiler i magen når vi gleder oss, eller vi får en vond klump i magen når noe er vanskelig. Noen ganger føles kroppen lett som en ballong, andre ganger tung som en sekk med stein.

Det er helt vanlig! Og det hjelper å snakke med en trygg voksen når vi har det vanskelig.»

👉 Bruk gjerne en enkel lek eller øvelse for å varme opp og gjøre barna trygge før dere går videre.

Bonustips: Du kan også ha med et glass med garnnøster inni for å vekke nysgjerrighet.

2. Vis animasjonsfilmen

  • Velg format: Bruk animasjonsfilmen (6 min), eller e-boken (i flere korte lesestunder). Du kan også lese deler av boken for hele klassen mens du viser illustrasjonene på smarttavle. Last ned illustrasjonene her (PPT, 3,2MB).
  • Observer barna mens du viser filmen eller leser – legg merke til reaksjoner og følelser.

3. Bruk samtalebildene

Med barn som allerede kan lese:

  • Del klassen i små grupper på 3–4 barn. Du bestemmer selv hvor mange grupper du vil ha.
  • Fordel samtalebilder til hver gruppe. Du kan velge bilder som viser følelser (som glede, sinne, tristhet, redsel) eller situasjoner fra filmen.
  • La barna lese spørsmålet høyt for gruppen, og la alle få svare.
  • Bruk ca. 10 minutter på gruppearbeidet.
  • Etterpå kan noen barn dele svarene sine med hele klassen (5-10 minutter). Oppmuntre og vis interesse, og reflekter med barna.

For yngre barn som lærer seg å lese:

Vis samtalebilder på skjermen og les spørsmålene, etter at du har lest en del av boken du har valgt. La elevene dele med sidepersonen, eller i plenum.

Still utdypende spørsmål, for eksempel:

  • Hva kan vi gjøre for at alle i klassen skal ha det fint og trives på skolen?
  • Hvordan kan du se at en venn er lei seg? Hva kan du gjøre da?
  • Hva kan du gjøre hvis noen er sint, trist eller ikke har noen å leke med?
  • Hva kan du gjøre hvis en venn forteller deg en hemmelighet som gjør vondt?
  • Hvem kan du snakke med hvis du har en hemmelighet som gjør deg trist eller urolig?
  • Hvilke voksne på skolen kan du gå til hvis du trenger hjelp eller bare vil snakke?

Avslutning

Avslutt med å oppsummere hva dere har snakket om og oppmuntre barnet til å snakke med en trygg voksen.

«Det er helt vanlig å ha det vanskelig noen ganger. Når du kjenner deg trist, sint, redd eller bare litt rar inni deg, er det lurt å snakke med en voksen du stoler på. Akkurat som Alex snakket med Giraff, kan du få hjelp – og da føles det ofte litt bedre, fordi du ikke bærer følelsen alene.

Noen voksne vet mye om hvordan kroppen og tankene henger sammen. De kan forklare hva som skjer inni deg og gi gode råd når du ikke har det helt bra. Og vet du hva? Voksne trenger også hjelp noen ganger!

Du kan snakke med mamma, pappa, besteforeldre, læreren din – eller en annen voksen du føler deg trygg på. Og husk: Du kan alltid komme til meg og fortelle hvordan du har det. Jeg vil gjerne hjelpe deg så du kan få det bedre igjen.»

3 tips til å bruke historien hjemme

Som forelder kan det være vanskelig å vite hvordan man skal snakke med barn om følelser. Mange barn mangler ord for det de kjenner inni seg. Sommerfugler i magen gir deg konkrete forklaringer på følelser og en naturlig inngang til samtalen.

Her kommer tre enkle tips for å komme i gang:

  1. Finn en rolig stund og inviter barnet til å se filmen eller lese boka sammen. Gjør det til en hyggelig alene-stund – gjerne én til én, gjerne med noe godt å drikke – kanskje te og vafler, som i historien?
  2. Still spørsmål underveis i lesingen eller etter filmen. Bruk tid til å undre dere sammen, og spør om barnet kan huske at de har opplevd noe lignende. Snakk om hvor i kroppen følelsen kjennes, og snakk om hvilke konkrete situasjoner man kan kjenne på følelsen.
  3. Gjør en rolig aktivitet etter lesningen. Skriv ut fargeleggingsarket, eller gjør en annen enkel aktivitet. Det gir rom for å fortsette samtalen om historien. Kan vi finne fargene fra trådene i magen til Alex? Hvilken følelse var denne tråden? Ofte kommer de beste samtalene spontant i slike stunder.

Bonustips: Har du eldre barn? Bruk snakkekort for samtaler om viktige tema som mobbing, sosiale medier, vennskap og mer.

Symbolikken i boken – for deg som voksen

Sommerfugler i magen er en varm og visuell fortelling om bamsen Alex, som strever med vanskelige følelser. Gjennom symboler som garntråder, vær, regnbuer og sommerfugler, får barn hjelp til å forstå og sette ord på det som skjer inni dem.

Her er noe av symbolikken kort forklart:

  • 🧶 Garntråder
    Symboliserer følelser og relasjoner. Hver farge representerer en unik følelse eller opplevelse. Når barnet får snakke om trådene, blir følelsene lettere å forstå og håndtere.
  • 🌦️ Værsymboler
    Følelser sammenlignes med vær – som regn, torden og sol. Dette hjelper barnet å se at følelser har en funksjon og går over, akkurat som været.
  • 🌈 Regnbuen
    Står for trygghet og voksenansvar. Den minner oss om at voksne har et ansvar for å beskytte og støtte barn – en slags pakt mellom generasjoner.
  • 🐛 Larver og 🐚 kokonger
    Larvene symboliserer behov. Når behovene blir møtt i trygge omgivelser, kan barnet utvikle seg og finne ro – som larven som forvandler seg i kokongen.
  • 🦋 Sommerfuglen
    Et symbol på håp og forvandling. Når barnet har fått hjelp og forståelse, kan det føle seg lettere og friere – som en sommerfugl som har fått vinger.
  • 🦒 Giraffen
    Representerer den trygge voksne som ser, lytter og snakker med barnet. Giraffspråket handler om empatisk og ikke-dømmende kommunikasjon.
  • 🧇 Vafler og ☕ te
    Symboliserer omsorg i praksis. Små, konkrete handlinger – som å dele mat eller vise omtanke – kan bety mye for et barn.
  • 🧸 Bamsen
    Et bilde på barndommens sårbarhet og behov for omsorg. Den minner oss om viktigheten av å ta vare på barn – og på hverandre.

 Bakgrunn for «Sommerfugler i magen»

Historien bygger på barneboka og animasjonsfilmen Vondt i magen. Idéen er utviklet av Svetlana Dudaitiene, som har utdanning i psykologi og psykoterapi.

Boka er laget med støtte fra Helsedirektoratet, og animasjonsfilmen er utviklet med hjelp fra Stiftelsen Dam.

Programmet Barn i rusfamilier ved KoRus Sør (Blå Kors Borgestadklinikken) har bidratt med faglig veiledning.

Spørsmål eller tilbakemelding?

Ta kontakt!

Relatert innhold

Var dette nyttig?