Jobber du med barn, ungdom eller diakoni? Her finner du gratis ressurser og faglig påfyll.
Innhold
Undervisningsopplegg
Her finner du opplegg du kan bruke med konfirmanter, tweens, ungdomsledere eller i annet ungdomsarbeid. Du finner flere opplegg på forsiden til ressursbanken.
-
Snakkekort for konfirmanter Samtalestarter om verdier, tro, selvbilde, m.m.
-
Tweens (barn 9-13 år) Undervisningsopplegg og faglig påfyll
-
Snakkekort Samtalestarter om mobbing, psykisk helse og mer
-
Alkohol og rus Undervisningsopplegg ungdom
-
Livsmestring Korte filmsnutter
-
Quiz Kahoot og andre quizer
Foreldremøter
Planlegger du temakveld for foreldre eller møte for foresatte i konfirmant- eller tweensarbeidet? Her finner du forslag til innhold hvis du vil ta opp alkohol, rus og grenser, eller gaming og skjermbruk i hjemmet.
Veiledere og faglig påfyll
-
Oppstart av barne- og ungdomsarbeid Veileder
-
Bekymret for et barn? 5 råd
-
Barn i familier med rus Filmer og refleksjons-spørsmål
-
Alkoholbruk rundt barn Bestill gratis brosjyrer
Webinar og podcast
Mange ønsker å gjøre en forskjell for ungdom, men hvordan komme i gang? Her får du inspirasjon og praktiske tips fra personer med lang erfaring fra diakonalt og oppsøkende arbeid med ungdom. Seminaret ble opprinnelig sendt på Trosopplæringskonferansen 2021.
Se også webinaret Fellesskap som beskytter – Hvordan kan lek og gode felleskap beskytte mot ensomhet, utenforskap og rus? Få input fra psykologi, teologi og praksis.
Foredrag og veiledning
Ønsker du veiledning, eller mer informasjon om våre opplegg eller tilbud til barn og unge? Ta kontakt med oss!
En rekke kirkesamfunn og kristne organisasjoner er medlemmer i Blå Kors. Vårt oppdrag er å styrke deres forebyggende og diakonale arbeid. Ta kontakt dersom du ønsker foredrag eller interaktivt seminar om tema som psykisk helse, rusmidler, forebyggende arbeid, samskaping, eller annet.
Vil du følge med på arbeidet til Blå Kors?
I vårt nyhetsbrev får du et dypere innblikk i arbeidet Blå Kors gjør, og temaer som oppvekst, rusmidler og inkludering.