Steg 2: Hva kan vi gjøre via nett?
- Hvem har digital kompetanse?
Har vi ansatte og frivillige med relevant kompetanse på digitale verktøy? - Hvilke eksisterende tilbud kan gjennomføres på nett?
Kan skolehjelp, eldretreff, ungdomsgruppe, samtaletilbud eller andre tilbud gjennomføres via telefon eller nett?
- Skal vi opprette nye tilbud?
Isåfall, hvilke digitale kanaler treffer best (sosiale medier, dataspill)? Her kan vi også involvere målgruppen direkte til å forme innholdet.
Steg 3: Forslag til aktiviteter
- Organiser ringerunde eller nettbasert «besøksvenn»
- Skap møteplasser på nett, for eksempel gjennom grupper på sosiale medier
- Start innsamlingsaksjon til støtte for nye eller eksisterende tiltak
For eldre, risikogrupper og personer i karantene:
- Kjøp inn mat og medisiner
- Hjelp med praktiske gjøremål som å tømme søppel eller hente post
- Tilby transporthjelp eller å gå en tur
For familier med barn og unge:
- Tilby hjelp til skolearbeid via nett
- Bidra til digital underholdning, samtale og spill
- Kjøp inn leker, bøker og spill til utdeling
- Følg opp særlig utsatte barn og unge. Samarbeid med kommunen og andre om tilbud, for eksempel korte utendørs treff i små grupper, i henhold til anbefalinger om samvær mellom barn.
For personer i utsatte livssituasjoner:
- Hjelp til å finne og forstå regelverk og råd fra myndigheter
- Gi råd om økonomiske støtteordninger og hjelp til å finne frem i byråkratiet
- Hjelp til å komme i kontakt med hjelpeapparatet
Huskeliste for frivillig arbeid
- Følg statlige og lokale anbefalinger og regelverk. Her finner du oppdatert informasjon og fakta fra Folkehelseinstituttet.
- Frivillige skal ikke bryte smittebarriere ved karantere eller hjemmeisolering.
- Frivillige skal ikke vurdere helsetilstand eller gi helsefaglige råd.
- Alle personer har selvstendig ansvar for å vurdere hvorvidt de bør delta på aktiviteten.
- Husk å ta hensyn til personvernregler.
Råd til praktisk gjennomføring
Det er lurt å bruke verktøy man allerede er fortrolig med for å rekruttere frivillige og organisere arbeidet. Mange steder er det også opprettet lokale Facebook-grupper for å koordinere innsatsen, som man kan benytte seg av.
I tillegg finnes det mange gratis apper og plattformer som kan brukes for å holde kontakt og koordinere, som for eksempel Truegroups, Spond og Mailchimp.
Alternativt kan man sette opp enkle oversikter i Excel for koordinering. Dette anbefales ikke til langvarig frivillighetsoppdrag, men kan være en enkel metode for å komme igang med lokal handling. Husk personvernregler vedrørende oppbevaring av personopplysninger.
Relevante ressurser
Vi kan tipse barn, unge og voksne om tilbudene som finnes på nett, telefon og chat, eksempelvis Alarmtelefonen.
Blå Kors har også disse digitale tjenestene:
- Blå Kors Chat-senter – gratis, lavterskel chat for barn fra 9-19 år. Nå med utvidet åpningstid.
- Blå Kors Kompasset – terapitilbud for unge mellom 14 og 35 år som har vokst opp i hjem med rus. Nå med terapi på Skype.
- Blå Kors barnas stasjon – tilbyr nå telefonsamtaler for familier med barn i alderen 0-12 år, samt gravide, som befinner seg i sårbare livssituasjoner.