Døgnenhet

Dette er døgnplasser for opphold av noe lengre varighet, som oftest ca 3 måneder. Vi vurderer lengden på oppholdet individuelt. Etter innleggelsen vil du ofte fortsette med behandling i poliklinikken. Du har da den samme behandleren som du har gjennom innleggelsen her hos oss.

Å være innlagt i en døgninstitusjon innebærer tett struktur med tydelige rammer. En rekke terapeutiske grupper, miljøterapi og fysisk aktivitet skal på ulike vis kunne bidra til utvikling av alternative mestringsstrategier til rusmiddelbruk. I tillegg blir du fulgt opp med individuelle samtaler med din behandler og primærkontakt.

Under oppholdet vil behandlingen være et samarbeid mellom deg, din behandler og primærkontakt, samt miljøterapeutene som jobber på døgnenheten. Miljøterapeutene har ulik helse- og sosialfaglig bakgrunn, blant annet sykepleiere, vernepleiere, barnevernspedagoger og sosionomer.

Døgnbehandlingen er individuelt tilpasset. Behandlingsplanene og lengden på innleggelsene vil derfor variere etter det som er ditt individuelle behov. Behandlingstilbudet består i en rekke kunnskapsbaserte behandlingstiltak på individ- og gruppenivå. Vi oppfordrer deg til å delta på de ulike gruppetilbudene våre.

Individuell tilpasning av behandlingstilbudet ved Blå Kors klinikk Haugaland har lenge vært et helt grunnleggende prinsipp som en finner nedfelt i pasientens behandlingsplan. Vi jobber stadig med å videreutvikle den individuelle tilpasningen. 

Behandlingsplanen

Behandlingstilbudet blir tilpasset den enkelte i form av en behandlingsplan. Dette er først og fremst et arbeidsverktøy som gir oversikt over din behandling. Vi utarbeider planen for hver enkelt pasient ved starten av behandlingsforløpet. Målsettingen er at den skal kunne definere og koordinere tiltakene, samt gi økt kvalitet på behandlingen.

Planen inneholder:

  • Hvem er behandlingsansvarlig
  • Hva er arbeidsdiagnose
  • Hvilke undersøkelser blir gjort
  • Hva inneholder behandlingen
  • Hva er plan for utskrivelse

Behandlingsplan er noe annet enn individuell plan, som klargjør ansvarsforholdet mellom ulike involverte instanser (fastlege, NAV, psykisk helsevern), og som vil bidra til en mer helhetlig og sammenhengende oppfølging.